Algemeen

Het rapport “Het Noord-Brabantse Molenbehoud onder de loupe” is in 2010 gepubliceerd en bevat veel relevante gegevens omtrent de restauratie van molens. Hier vindt u het rapport

Lopende molenrestauraties in onze provincie

Staat de restauratie van uw molen er niet bij informeer de webbeheerder graag en uw informatie wordt toegevoegd.

Datum: 25-2-2021

Molen: Zeldenrust, Burgemeester van Houtstraat 60, 6021 AW, Budel

Molenaars: E.C.G. Kees en R. Meijering

Foto; Gerard Sturkenboom

Activiteit:

Molenmaker Adriaens uit Weert heeft 2 maanden geleden de oude binnenroede gedemonteerd. Deze roede is een geklinknagelde POT roede (nr. 1868) uit 1900! Na restauratie is de binnenroede weer gestoken.

Meer informatie over de molen is te vinden op de Molendatabase: Zeldenrust

Datum: 25-2-2021

Molen: ‘t Nupke, molenakker 3, 5664 ET Geldrop

Molenaars: Frans Tullemans, Dave Royle, Willem Boender

Foto: Gerard Sturkenboom

Activiteit:

Molenmaker Adriaens uit Weert heeft op 25 februari 2021 beide gelaste roeden (zgn. Derckx roeden uit 1979) uitgenomen en deze voor een inspectie,reparatie en opknap naar zijn werkplaats gebracht. De spectaculaire activiteiten van de molenmaker trok ook de aandacht van de lokale krant. Lees het artikel daarover hier.

Geschiedenis

In 1843 is de molen gebouwd door Anthonij Sevens afkomstig uit het Belgische Overpelt. De molen werd gebouw op een stukje grond genaamd “Het Nupke” wat Brabants is voor nopje, knoopje of bultje. De molen zelf heeft nooit een naam gehad, totdat de eerste vrijwillig molenaar Vlemmix in de jaren ’70 van de 20e eeuw het een aardig idee vond de molen zelf die naam te geven. Meer achtergrond informatie over de molen is te vinden op de website van ‘t Nupke.

De molenbiotoop van het t’Nupke ondervindt veel hinder van de omliggende bebouwing. Men is voornemens nog meer te bouwen in de buurt van de molen. De molenaars strijden echter voor het laatste beetje wind.

Meer informatie over de molen is te vinden op de Molendatabase: ‘t Nupke

Voltooide molenrestauraties

Klik hier voor een fotoverslag van de restauraties die in de periode 2013-2015 zijn uitgevoerd.

2016: Over de restauratie van korenmolen Jan van Cuijk is hier een verslag te vinden.

2017: Het bijzondere restauratieverhaal van de Gemertse Volksvriend kunt u hier nalezen.

2018: Het verslag van de restauratie van molen De Arend te Wouw leest u hier.

2019-2020: Over de restauratie van Molen de Hoop te Bavel leest u hier.

703_Geffen_(N-Br)._Zeldenrust_1