Op deze pagina vind je informatie voor scholen, schoolklassen en leerlingen over het thema ‘molens’.

Molenproject

Erfgoed Brabant academie heeft een erg leuk project “Zo gaat de Molen”.

Het voorleesverhaal over Dries en Henk, twee jongens die rond 1870 leefden, is voor de leerlingen het begin van een ontdekkingstocht rondom het begrip molen. Aan de hand van acht themakaarten verdiepen ze zich in verschillende aspecten die te maken hebben met de molen. Op deze wijze zijn de leerlingen goed voorbereid voor de excursie aan de molen in de buurt. Meer informatie over dit project kunt u hier vinden.

 

Scholenbezoek

Hoe organiseer ik een bezoek met een schoolklas aan een molen in de buurt? Waar moet ik op letten, en wat moet ik de molenaar vragen? Allereerst is het van belang dat de groep(jes) niet te groot is / zijn, en er voldoende toezicht / begeleiders beschikbaar zijn. In de molen is de ruimte vaak beperkt, en moet er soms even geklommen en geklauterd worden. De molenaar in kwestie kan pas beoordelen of een bezoek mogelijk (en veilig genoeg) is als hij weet om hoeveel kinderen het gaat, in welke leeftijd, en hoeveel begeleiders erbij zijn. Daarnaast is het handig om te weten of het bezoek ‘spontaan’ is, of onderdeel van een project. In het laatste geval kan de molenaar daar handig op voortborduren. Als de groep voor de rondleiding moet worden gesplitst, is het raadzaam om alvast na te denken over een activiteit om de wachtende groep bezig te houden. Met deze informatie gaat u er samen met de molenaar vast uitkomen!

Spreekbeurt

Waar vind ik informatie om een spreekbeurt of werkstuk over molens te maken? Dat kan via de jeugdpagina van de Hollandsche Molen!

Kleurplaten

Download hier een mooie kleurplaat, maak er een kunstwerkje van! De molenaar bij jou in de buurt is vast apetrots op jou, als jij je kleurplaat even laat zien. Misschien heeft hij er wel een mooi plekje voor, zodat andere molenbezoekers ook van jouw kunst kunnen genieten!

Kleurplaten