Op deze pagina vind je informatie voor scholen, schoolklassen en leerlingen over het thema ‘molens’.

Molenproject in de klas

Molenstichting Noord-Brabant heeft verschillende leskisten voor basisscholen beschikbaar, waarmee een molenproject in de klas kan worden georganiseerd. In de leskisten zitten diverse leuke materialen om de leerlingen ‘molenwijs’ te maken. Neem contact met ons op om naar de mogelijkheden te informeren!

Scholenbezoek

Hoe organiseer ik een bezoek met een schoolklas aan een molen in de buurt? Waar moet ik op letten, en wat moet ik de molenaar vragen? Allereerst is het van belang dat de groep(jes) niet te groot is / zijn, en er voldoende toezicht / begeleiders beschikbaar zijn. In de molen is de ruimte vaak beperkt, en moet er soms even geklommen en geklauterd worden. De molenaar in kwestie kan pas beoordelen of een bezoek mogelijk (en veilig genoeg) is als hij weet om hoeveel kinderen het gaat, in welke leeftijd, en hoeveel begeleiders erbij zijn. Daarnaast is het handig om te weten of het bezoek ‘spontaan’ is, of onderdeel van een project. In het laatste geval kan de molenaar daar handig op voortborduren. Als de groep voor de rondleiding moet worden gesplitst, is het raadzaam om alvast na te denken over een activiteit om de wachtende groep bezig te houden. Met deze informatie gaat u er samen met de molenaar vast uitkomen!

Spreekbeurt

Waar vind ik informatie om een spreekbeurt of werkstuk over molens te maken? Dat kan via de jeugdpagina van de Hollandsche Molen!