Someren, 23 juli 2024.

Aan: De Molenstichting Noord-Brabant; Gilde van Molenaars, afdeling Noord-Brabant; Molenvrienden Land van Cuijk; Molenstichting Land van Heusden en Altena; Vereniging West Brabantse Molens; Molenstichting Gemert-Bakel; Stichting Holten’s Molen; Molenstichting Geldrop-Mierlo

Onderwerp: Brandbrief naar Hollandsche molen i.v.m. biotoopbedreigingen

Beste bestuurders van Molenverenigingen en Molenstichtingen,

Graag willen wij het volgende onder de aandacht brengen: diverse molens in onze regio voelen zich bij biotoopproblemen onvoldoende ondersteund door ‘De Hollandsche Molen’.

Tijdens onze bestuursvergaderingen en contacten met de molenaars hebben we altijd uitgebreid aandacht voor bedreigingen die bouwplannen rond de molen met zich meebrengen.  Zo helpen we bijvoorbeeld met het opstellen van bezwaarschriften, ondersteunen molenaars bij hoorzittingen en rechtszaken en koppelen we de mogelijkheid tot het maken van bezwaar door naar De Hollandsche Molen.

Uit enkele voorbeelden uit het recente verleden blijkt echter, dat de expertise van De Hollandsche Molen niet op kan tegen de uitgebreide rapporten die door bouwvergunning aanvragers worden ingebracht. In deze rapporten, veelal gemaakt door bureau Peutz, worden de huidige biotoopregels, opgesteld door De Hollandsche Molen, aangevochten. Telkens slaagt men er in om impact van de biotoopverslechtering zo te minimaliseren dat de rechter daar in meegaat.  Bij de aanvraag van een vergunning wordt namelijk steeds weer geprobeerd aan te tonen dat de windvang met minder dan 5 % verslechterd wordt en dat dit dus niet in strijd zou zijn met de regels van De Hollandsche Molen en dus ook niet met die van het bestemmingsplan.

Dit zou in de praktijk betekenen dat je dus steeds meer van de windvang af mag snoepen, mits dit maar gebeurt in porties van minder dan 5%. Deze 5% regel is hiervoor echter niet bedoeld: de biotoopregel van De Hollandsche Molen gaat bij het vaststellen van die regel uit van een onverstoorde molenbiotoop, niet van een biotoop die al diverse malen is aangetast met een percentage dat al aanmerkelijk hoger ligt dan die 5%.

Wij molenaars weten allang dat hoogbouw nabij de molen veel meer effect heeft dan een kleine reductie in wind uit die richting. Wind is namelijk geen constante factor, hij gaat ‘spelen’ rond zo’n gebouw, waardoor veel meer draaicapaciteit van de molen verloren gaat dan berekend wordt. (Berekeningen van minder dan 5% verlies kunnen in de praktijk oplopen tot wel 20%). Ook krijgt de molen als de wind achter zo’n gebouw vandaan komt steeds een klap op het gevlucht waardoor de kap (bij een standerdmolen zelfs de hele molen) staat te raggen. Dit leidt tot heel veel extra slijtage aan de molen en daardoor ook tot extra onderhoudskosten.

Ook het veelgehoorde argument dat de wind maar een paar dagen per jaar uit de richting van de geplande bouw zou komen en dat daardoor dus het verlies in het totaal van de mogelijke draaidagen verwaarloosbaar zou zijn, wordt door de Hollandsche Molen te weinig tegengesproken.

Onze mening is dat er rond iedere molen een behoorlijk grote beschermingszone zou horen te liggen en dat er binnen die zone geen verdere verslechtering van de windvang meer mag plaatsvinden.

Het zou de molens en de molenaars dus heel erg helpen als De Hollandsche Molen eens echt doorpakt aan de hand van een goed onderbouwd tegenrapport waarin de biotooprichtlijnen aangepast zijn aan de nieuwste inzichten. Hierbij zouden de tot nu toe opgedane ervaringen met rechterlijke uitspraken een leidraad kunnen vormen

Graag willen wij, samen met jullie, onze zorgen over een voortdurende verslechtering van de biotoop van onze molens onder de aandacht brengen van De Hollandsche Molen. Zij zijn de enige partij die een voldoende grote vuist kan maken in de rechtbank, zeker nadat onlangs in één geval zelfs de molenaars van de desbetreffende molen niet ontvankelijk zijn verklaard door de rechter. Dit omdat zij geen directe belanghebbenden (lees eigenaar) zouden zijn.

Bij voorbaat dank voor jullie reactie.

Met vriendelijke groeten,

Marc van Deursen, voorzitter Peellandse Molenstichting.

Secretariaat:

Schutsstraat 22