Foto: Fer van Bergen

Pannenkoekenmix Korenmolen De Lelie bekroond door collega’s

Sport en Vereniging

ETTEN-LEUR – De vrijwilligers van De Heimolen uit Rucphen hadden het initiatief genomen een heuse pannenkoekenmix proef wedstrijd te houden tussen alle molens hier in West Brabant.

Op veel van onze korenmolens wordt nog steeds graan gemalen tot meel. Om een goede pannenkoekmix te kunnen maken heb je fijngemalen tarwemeel en van dat meel de bloem nodig. Uiteraard is de keuze van de juiste tarwe soort van groot belang op de smaak en de geur van de te maken pannenkoek.

De molenaar heeft invloed op de grofheid van het meel door op een juiste wijze de molenstenen hun werk te laten doen. De gemalen grofheid van het meel bepaalt de structuur en de kleur van de pannenkoek. Dan is het de kunst het juiste mengsel te maken tot een goede en lekkere mix. Er waren zes molens die de competitie aan durfde te gaan. Zo was een traditie geboren “welke molen heeft de lekkerste pannenkoekmix”. Na een hele avond blindproeven door 35 betrokkenen werden de pannenkoeken beoordeeld op smaak, geur, kleur en structuur. Na een spannende avond proeven, discussiëren en netwerken tussen veel molenaars en vrijwilligers van onze West Brabantse molens werd de uitslag bekend gemaakt. De winnaar werd Korenmolen De Lelie uit Etten-Leur. Het nu beroemde recept bestaat al 15 jaar. Het is een volkoren pannenkoek van een mengsel van meel, bloem en gries. De verhouding is natuurlijk een groot geheim. Bijzonder is dat de mix zonder toevoegingen is samengesteld, dus puur natuur. Wij zijn heel trots met de wisselbeker terug naar Etten-Leur gereden. Wij malen onze tarwe niet alleen voor de pannenkoekmix maar ook voor veel andere producten. www.korenmolendelelie.nl

Etten-Leurse Bode 28 februari 2024