Het Gilde van Vrijwillige Molenaars bestaat dit jaar 50 jaar en dat wordt het hele jaar gevierd met landelijke molen activiteiten maar ook met regionale activiteiten. Elke maand staat een van de provincies in de belangstelling en worden er in die provincie extra molenactiviteiten verzorgd. De maand oktober is de maand van afdeling Noord Brabant. En op 1 okt werd deze feestmaand officieel geopend op maar liefst twee molens in Brabant!

Zowel de Twee Gebroeders in Roosendaal als de Twee Gebroeders in Aalburg bestaan dit jaar 150 jaar. Dus een mooie aanleiding om de feestelijke start op beide molens te beginnen met het onthullen van het canvas van het Jaar van de Molenaar. Het Gilde heeft het Jaar van de Molenaar uitgeroepen met als doel om meer mensen enthousiast te maken voor het ambacht van molenaar. Prinses Beatrix heeft aan het begin van het jaar dit 50 jarig jubileum officieel geopend door het canvas van het Jaar van de Molenaar te onthullen.

Op 1 oktober in de ochtend werd dit canvas op molen de Twee Gebroeders te Roosendaal onthuld door Burgemeester van Midden en Gilde voorzitter Erik Kopp. Molenaar Niek van Eekelen werd enorm verrast door de Burgemeester met het uitreiken van een lintje voor zijn al 40 jaar lange tomeloze inzet voor de molens in Roosendaal.

Roosendaalse Burgemeester van Midden en Gilde vz Erik Kopp

Lintje voor molenaar Niek v Eekelen, Twee Gebroeders Roosendaal

In de middag was het feest in Aalburg. Waar ons bestuurslid Dhr Salomons de wieken van de Twee Gebroeders in gang heeft gezet. Ook hier is het canvas van het Jaar van de Molenaar onthuld door twee jonge molenaars in opleiding. Samen met molenaar Sven Verbeek is geproost op een mooie molenmaand voor Noord Brabant.

Dhr Salomons en Molenaar Sven Verbeek

Deze maand zijn vele molens extra open. Meer info vind u hier.