Op  zaterdag 30 september werd de tweejaarlijkse Limburgse Molenpenning uitgereikt aan molenaars Jan van Woezik en Jo van Herten. Deze ‘minimolensteen’ is een blijk van waardering van de Molenstichting Limburg voor een persoon of stichting die zich op bijzondere wijze heeft ingezet voor de Limburgs molens én molenaars. Jan van Woezik is behalve in het Limburgse echter ook in het Brabantse molenland een bekende met vele verdiensten, vandaar dat wij deze waardering hier graag willen delen.

Limburg telt – net als Brabant – vele molens, stuk voor stuk bijzonder en vaak gelegen op prachtige locaties. Sommige molens springen eruit door hun historie of uniciteit. Neem nou de molen ‘Nooit Gedacht’, al vijf generaties lang in beheer van de familie Michels en met een van de weinige vrouwelijke molenaars in Limburg aan het ‘rad’. Of de Torenmolen in Gronsveld, waarvan er maar vier in heel Nederland zijn. Alhoewel de meeste molens geen graan meer malen op dagelijkse basis en voor de eigen brood,- of levensvoorziening, gebeurt er nog veel in ‘molenland’: exposities, rondleidingen, leuke en educatieve activiteiten voor kinderen en de meeste molens maken onderdeel uit van verfrissende fietsroutes. De molenaars doen er echt veel aan om hun molens levend te houden. Daarbij worden ze geholpen door de Molenstichting Limburg.

Klik hier voor het kijken van een korte reportage over de huldiging van de lokale zender L1.