WIJK EN AALBURG – Op de grens tussen Wijk en Aalburg staat sinds 1872 korenmolen ‘De Twee Gebroeders’. Nadat de meest recente en vrij ingrijpende restauratie in 2003 werd afgerond draaide de molen regelmatig, maar gemalen werd er amper. Daar komt nu verandering in.

Het team van vrijwillig molenaars is druk bezig de molen op te ruimen, schoon te maken, en de maalstenen terug in orde te krijgen. Op de tussenzolder wordt een antieke centrifugaalbuil opgesteld, en op termijn ook gerestaureerd.

De nog aanwezige complete set mooimakersgoed (Zaanse stijl) wordt eveneens opgeknapt. De inmiddels overleden oud beroepsmolenaar Wim van Wijk maakte dit stuk noeste huisvlijt eind jaren ’80, ter ere van het huwelijk van zijn dochter Agnes.

Wanneer het werk gereed is en de stenen weer naar behoren kunnen zingen volgt er een ludieke heropeningsactie, waarbij uiteraard ook voor het toch wel unieke mooimakersgoed een prominente rol is weggelegd.

Foto: Op 10 mei 1988 werd ‘De Twee Gebroeders’ mooi gezet ter ere van het huwelijk van de molenaarsdochter.