“Geleefd van de wind”

Cuijk – Vrijdag 14 mei, daags voor Nationale molendag 2022, verscheen het boek “Geleefd van de wind” van het Cuijkse schrijversduo Paul Kater en Stefan Willems. Een boek over ruim 150 jaar historie van de rijke geschiedenis van korenmolen Jan van Cuijk aan de Heerstraat.

Stefan tevens molenaar op de Cuijkse molen: “Om precies te zijn 153 jaar. Op de molen staat dat deze gebouwd is in 1860 maar toen we de documenten doorzochten kwamen we bij het kadaster tegen dat de grond van de molen pas in 1869 verkocht is om er een molen op te bouwen.

Ik ben dan ook mijn voorwoord in het boek begonnen met de zin “Geschiedenis is niet wat er gebeurd is, maar wat de mensen zich herinneren.”

Het idee om de hele historie van de molen te beschrijven leefde al langer bij mij. Als kind was ik al gefascineerd van molens omdat ik vaak bij mijn opa Sjef kwam, hier in de molen. Maar ik ben geen schrijver. Bij toeval kwam schrijver Paul Kater binnenwandelen bij de molen. De klik en het samen dit boek maken was snel gemaakt. Paul had al een science-fictionboek gemaakt “ Zonnewereld, schaduwwereld ” wat zich o.a. in de Cuijkse molen zich afspeelt, aldus molenaar Stefan Willems

Beiden auteurs hebben geprobeerd een kloppend verhaal over de Jan van Cuijk te maken. “Op internet kan je van alles vinden maar soms ook tegenstrijdige verhalen. Uit alles wat er in de loop van de jaren verzameld was, is dit boek ontstaan. Foto’s waren er in overvloed, zoveel dat er zelfs een selectie gemaakt moest worden.

Molenaar is een ambachtelijk beroep. Daar waren er meer van in Cuijk. De molen was oorspronkelijk een schorsmolen. Schors gebruikt in de leerlooierijfabrieken in Cuijk. Over die leerlooierijen is er  ook wat historie opgenomen.”

Zusjes Kessels.

De eerste exemplaren van de boeken werden overhandigd aan de “zusjes Kessels” vier dochters van de laatste vakmulder, Stefans opa, Sjef Kessels. Hij nam in 1943 de molen Jan van Cuijk  over van de weduwe Willems. “Onder in het pakhuis werd een simpele woning gemaakt. Later verhuisde het gezin Kessels naar een woning dat gebouwd is 100 meter ten zuiden bij de molen.”

Het boek is met veel enthousiasme ontvangen: “Mijn vrouw Bianca heeft mede het boek samengesteld. We krijgen hele positieve reacties. We zijn trots om dit stukje Cuijkse geschiedenis te hebben kunnen vastleggen.”

Het boek is voor 13,95 euro ( exclusief eventuele verzendkosten) te verkrijgen op iedere zaterdagmorgen als de molen en molenwinkel open is van 9.30 tot 13.00 uur. Tijdens de openingstijden wordt er ook door Stefan  graan tot meel gemaald.

Je kan ook een mailtje sturen naar: molenaarjanvancuijk@trinedmail.nl. Dan komt het boek ook bij je terecht. “De opbrengst van het boek komt weer ten goede aan het onderhoud van de molen.

Of via de website: mijnbestseller.nl