Kader Nieuwsbrief maart 2021

*Algemene Leden vergadering

*Inschrijven voor BankGiro loterij

*Nieuwe regeling erfgoedvrijwilligers (Prins Bernard Cultuurfonds)

*Impulsregeling voor zzp’ers en erfgoedvrijwilligers (Fonds voor Cultuurparticipatie)

*Kickstartcultuurfonds

*Uit loterijopbrengst BankGiro Loterij, 470.000 euro voor De Hollandsche Molen

Algemene Ledenvergadering volledig ‘online’

De Algemene Ledenvergadering van De Hollandsche Molen wordt dit jaar gehouden op zaterdag 17 april. In verband met de huidige coronasituatie vindt de bijeenkomst volledig ‘online’ via een ‘livestream’ plaats. Het bestuur vindt het nog niet verantwoord om fysiek bij elkaar te komen, hoe jammer dat ook is.

U wordt van harte uitgenodigd om de bijeenkomst digitaal bij te wonen. Dit kan uitsluitend door vóór vrijdag 2 april een mail te sturen naar dhm@molens.nl . De mensen die zich hebben aangemeld krijgen in de week van 10 april een zogenaamde zoom-link toegestuurd, waarmee zij rechtsreeks toegang krijgen tot de ‘livestream’.De bijeenkomst begint om 10.30 uur en eindigt rond 12.00 uur.
Nadere informatie over het programma, inclusief de agenda en de stukken van het huishoudelijke deel, is vanaf vrijdag 2 april te vinden op de nieuwspagina van molens.nl. Daar is tevens de hierboven genoemde zoom-link te vinden waarmee belangstellenden rechtstreeks toegang krijgen tot de ‘livestream’ van de bijeenkomst.

Hoe verloopt de stemprocedure?
De agenda van de ledenvergadering bevat een aantal onderdelen waarover uitsluitend leden hun stem kunnen uitbrengen. Dit kunt u voor de betreffende agendapunten doen via een online formulier.Voor de stemprocedure maakt De Hollandsche Molen gebruik van de diensten van Effectmeting, een marktonderzoeksbureau met ruime ervaring in dit soort trajecten. Op deze manier waarborgen wij uw privacy. Uw stem is volledig anoniem. Het bestuur ontvangt alleen de totaal uitkomsten.Uw stemcode, waarmee u bij het online stemformulier kunt komen, ontvangt u vrijdag 9 april per brief of e-mail. Vragen over de agendapunten kunt u per e-mail richten aan de vereniging.Via de livestream wordt op 17 april 2021 tussen 10:30 en 11:00 de uitslag van de verschillende stemmingen bekendgemaakt.

Inschrijven kan tot en met 30 juni!
Doe mee aan de BankGiro Loterij Molenprijs 2021!

De Molenprijs is één van de grootste publieksprijzen van Nederland. Ieder jaar wint het molenproject dat de meeste publieksstemmen heeft gekregen. De winnaar van de BankGiro Loterij Molenprijs ontvangt € 75.000,- om het projectplan uit te voeren. De andere genomineerden ontvangen het aantal stemmen dat op hun project is uitgebracht in euro’s.

Uw project?
Heeft u plannen voor een aansprekend project bij uw molen? Dan kunt ook ú in aanmerking komen voor deelname aan de BankGiro Loterij Molenprijs. Denk bijvoorbeeld aan het (ver)bouwen van een publieksinformatiecentrum of winkel, het vergroten van de toegankelijkheid van de molen, het plaatsen van informatiepanelen met QR-codes op – en rond de molen, een reparatie van een molenonderdeel, of een andere langgekoesterde wens.

Inschrijven mogelijk tot en met 30 juni 2021
De inschrijvingsperiode voor molenprojecten loopt dit jaar tot en met 30 juni en niet tot en met 31 mei. Een maand later in verband met de actuele ontwikkelingen rond het corona-virus. Alle informatie is te vinden op onze website

In 2020 won molen Ceres in Bovenkarspel de BankGiro Loterij Molenprijs. Met
de hoofdprijs van € 75.000,- kan het wiekenkruis van de door brand zwaar
beschadigde molen worden hersteld. (Foto: Wim Giebels)

Heeft u vragen?
Mocht u met ons willen overleggen over uw project, dan kan dat! Stuur een email naar: s.norder@molens.nl om een afspraak te maken. U kunt tijdens kantooruren ook bellen naar 020- 623 8703.

Prins Bernhard Cultuurfonds
Nieuwe regeling erfgoedvrijwilligers!

Het Prins Bernhard Cultuurfonds is een nieuwe regeling vanuit het Themafonds Erfgoedvrijwilligers begonnen. Van 1 maart t/m 30 april kunnen erfgoedorganisaties een aanvraag doen voor educatieve projecten of apparatuur die erfgoedvrijwilligers ondersteunen in hun werkzaamheden. Deze regeling is voor erfgoedorganisaties, waarvan de vrijwilligers het kloppend hart vormen.

Kent of bent u een erfgoedorganisatie waarbij de middelen voor de publieksbegeleiding en -bereik dienen te worden uitgebreid, aangepast of gedigitaliseerd? En heeft het als doel om het publieksbereik verder te versterken en te vergroten? Kijk dan voor meer informatie over deze regeling hier

Fonds voor Cultuurparticipatie
Impulsregeling voor zzp’ers en erfgoedvrijwilligers

Deze regeling is interessant voor molenaars die hun brood verdienen met hun ambacht en dit verder willen versterken / verbreden. Je dient wel ingeschreven te staan bij de Kamer van Koophandel en werken als zzp-er. Je kunt geld aanvragen om jezelf bij te scholen, je vakmanschap te ontwikkelen, te professionaliseren, of nieuwe vaardigheden op te doen. Uitgangspunt is jezelf te ontwikkelen. Met als doel een impuls te geven aan je werk in tijden van corona en daarna. Aanvragen kunnen worden ingediend tussen 1 maart 2021 en 31 mei 2021.
Voor meer informatie klik hier

Kickstartcultuurfonds

Graag attenderen wij u op de mogelijkheid voor opengestelde monumenten en musea om bij het Kickstartcultuurfonds subsidie aan te vragen voor eenmalige kosten die te maken hebben met aanpassingen in verband met corona. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kosten om de publieke ruimte aan te passen aan de 1,5-metercriteria, voor extra communicatie om publiek te werven, voor te lichten en te informeren of om een tentoonstelling, educatie- of ander publieksaanbod geschikt te maken voor streaming en/of deze digitaal aan te bieden.De aanvrager is een vereniging of stichting zonder winstoogmerk.De volgende indieningsperiode is van 29 maart tot 2 april (daarna weer een ronde in mei).
Klik voor de criteria en de mogelijkheden hier

Uit loterijopbrengst BankGiro Loterij
470.000 euro voor De Hollandsche Molen

De Hollandsche Molen heeft uit de loterijopbrengst 2020 van de BankGiro Loterij 400.000 euro ontvangen. Daar kwam nog 67.700 euro bij uit de opbrengst van het geoormerkt werven van afgelopen jaar. Bij het geoormerkt werven spelen deelnemers aan de loterij voor een specifiek goed doel, in dit geval De Hollandsche Molen. Directeur Nicole Bakker: “Wij zijn altijd heel blij met deze jaarlijkse bijdrage van de BankGiro Loterij. Met dit bedrag kunnen we weer veel groot onderhoud- en restauratieprojecten via het Molenfonds financieren. De Hollandsche Molen bedankt alle deelnemers die voor de molens hebben meegespeeld.”

Directeur Nicole Bakker toont de cheque van de bijdrage van de BankGiro
Loterij bij molen d’Admiraal in Amsterdam. Mede dankzij een bijdrage
van de loterij kreeg deze molen afgelopen een nieuw rietdek.
(Foto Wim Giebels)

Normaliter vindt de uitreiking van de cheque plaats tijdens het GoedGeldGala, maar vanwege de coronasituatie werd dit evenement afgelast.

Goed jaar ondanks corona
2020 was ondanks de vele uitdagingen een goed jaar voor de lotenverkoop van de BankGiro Loterij. Dankzij de deelnemers aan de BankGiro Loterij kan bijna 83,5 miljoen worden verdeeld over vele tientallen culturele organisaties in Nederland. De loterij bevestigt hiermee eens te meer dat zij dé cultuurloterij van Nederland is. De ruim 700.000 deelnemers van de BankGiro Loterij maken het mogelijk dat ook dit jaar weer vele vormen van cultuur worden gesteund.