KELDONK – De tweede fase van de restauratie en herbouw van de in 1972 tot op de onderbouw gesloopte Keldonkse molen ‘De Hoop’ is begonnen. Adriaens Molenbouw uit Weert gaat de klus samen met een schare vrijwilligers klaren.

Volgens een persbericht van de stichting die de molen restaureert is de eerste fase van de herbouw volledig in eigen beheer uitgevoerd: “Meer dan 50 vrijwilligers knapten eerder de oude stenen molenromp op en bouwden een nieuwe ontvangstruimte bij de molen. Ook in de tweede en laatste fase wordt een belangrijk deel van het werk door deze vrijwilligers uitgevoerd. Voor bouwtechnische adviezen kunnen de vrijwilligers terugvallen op Nico Jurgens.”

Jurgens bezocht de molen in 1972  en deed toen een poging om de molen in het fraaie landschap van De Roost en het Aa-dal te behouden. Vanwege de kosten moest ook hij hiervan afzien maar hij heeft zich toen ten doel gesteld om een nauwkeurige bouwtekening van de molen te vervaardigen om herbouw in de toekomst mogelijk te maken. De laatste molenaar Sjef van Lith kon hem nog vele details vertellen over de geschiedenis en de bouw van de molen.

De vrijwilligers starten met het maken van het zogenaamde achtkant dat op een later moment op de stenen onderbouw zal worden getild. Adriaens Molenbouw legt zich vooral toe op de molenkap, het gevlucht en het gaande werk. Als alles volgens planning verloopt is de Keldonkse molen in januari 2018 gereed.

Voor meer informatie over het herbouw- en restauratieproject van de Keldonkse molen kunt u de website van Stichting korenmolen De Hoop Keldonk raadplegen; www.keldonksemolen.nl.

Foto: In april van dit jaar werden acht grote balken afgeleverd, die samen het achtkant van de Keldonkse molen moeten gaan vormen.