Start renovatie motorhuis bij molen

Nieuwsbrief 2024-18, Heemkundekring de Heerlijkckheijd Nispen

Molenstichting Noord-Brabant heeft middels een brief haar steun uitgesproken voor dit project.

19-10-2024

We hebben mooi nieuws te melden. Binnnenkort start de renovatie van het motorhuis bij de molen van Aerden. De gemeente Roosendaal heeft dit bouwwerk eerder aangekocht waarmee het een onderdeel wordt van het molencomplex. Op die manier wordt de erfgoedfunctie van dit rijksmonument versterkt.

Behoud

Begin 2022 kwamen een aantal organisaties en betrokkenen in actie vanwege nieuwbouwplannen pal bij de molen. Toen kwam ook het idee om het motorhuis, dat vastgebouwd is aan de molenberg, te benutten ten behoeve van bezoek aan de molen. Dit plan om het gebouw te gebruiken als een erfgoedcentrum kreeg de nodige politieke steun en resulteerde in aankoop door de gemeente. Daarnaast zijn er gesprekken geweest tussen Gemeente Roosendaal, Vereniging De West-Brabantse Molens, Stichting Levende Molens, de molenaar en onze heemkundekring over de bestemming en de renovatie van het motorhuis.

Erfgoedcentrum

De bedoeling is dat het motorhuis een ‘erfgoedcentrum’ wordt waar het verhaal van de molen, over molens in de omgeving en in het algemeen, wordt verteld. Een dergelijke invulling is in de gehele regio niet te vinden en zal maken dat dit extra bezoekers naar de molen trekt. Op die manier wordt Nispen vanuit toeristisch-recreatief oogpunt weer aantrekkelijker. En dat komt ook ten goede aan andere partijen in ons dorp zoals de horeca en winkels.

Wat gaat er gebeuren?

Vanaf november gaat bouwbedrijf Suijkerbuijk aan de slag met de renovatie. De voorbereidingen zijn daarvoor inmiddels getroffen en de omwonenden zijn geïnformeerd. Gestart wordt de verwijdering van de huidige golfplaten op het dak van het gebouw. Daarna volgt de rest van het pand en gezien de staat daarvan vraagt dit de nodige inspanningen. Wij gaan ervan uit dat in 2025 de renovatie gereed is. En dat is op een mooi moment want komend jaar is het 175 jaar geleden dat dit monument werd gebouwd. Daar gaan we dan ook zeker bij stilstaan. Wij houden u op de hoogte.