‘College heeft cadeau de nek omgedraaid’
Werkgroep herbouw Chaamse molen trekt stekker uit plan
De werkgroep voor de her-bouw van de Chaamse korenmolen Weltevreden gooit het bijltje erbij neer. Hun plan krijgt geen steun. ,,Het hart is uit het idee gesneden.”

Berry van Oers

Chaam

De gemeente Alphen-Chaam zette een dikke streep door het plan van de werkgroep om de nieuwe molen op exact dezelfde plek als de oude te bouwen. ,,Het was de bedoeling de molen, die tussen 1865 en 1944 aan de Bredaseweg stond maar door de Duitsers werd opgeblazen, in de oude staat op dezelfde plaats te herbouwen”, aldus de werkgroep.

Het college wees de beoogde locatie af, omdat er na 1944 nogal wat is veranderd in de omgeving. Onder meer kwam er een woonwijk in de buurt. Gevreesd werd voor slagschaduw, inkijk en waardevermindering van de woningen.

De werkgroep heeft na die afwijzing nog naar andere mogelijkheden gekeken, maar besluit nu toch te stoppen. ,,Omdat het hart uit het idee is gesneden, nu de molen niet teruggebouwd mag worden aan Bredaseweg 24a.” De naam van de stichting in oprichting van molen Weltevreden is door de werkgroep inmiddels omgedoopt in molen Ontevreden.

,,Omdat elke gemeente wel een mooi cadeau wil krijgen met een aantrekkelijke voorziening, zonder dat daar kosten aan kleven, dacht ik al snel: dat moet lukken”, vertelt Jack van Ham, voorzitter van de werkgroep. Die club nam in 2022 het initiatief voor de herbouwplannen van de molen, met een kleine zorgvoorziening ernaast.

Tweehonderd vrienden

De werkgroep bracht de benodigde fondsen bijeen en ging al uit van een positief resultaat. Via een website kon men zich aanmelden als vriend van het idee. Dat leverde zo’n tweehonderd vrienden op. Van Ham: ,,We organiseerden informatie- en discussiebijeenkomsten voor betrokkenen, riepen deskundigen bijeen van gemeenten die een molen hebben herbouwd en nodigden architecten en molenaars uit om uitleg te geven en vragen te beantwoorden.”

Geeft de molen niet voortdurend slagschaduw, was een van de kritische vragen. ,,Nee, bovendien zou de molen maar één keer per week een paar uurtjes draaien”, zegt Van Ham. En inkijk in achtertuinen vanaf de balustrade? ,,Die is niet voor publiek toegankelijk en in de molen zou geblindeerd glas komen”, legt van Ham uit.

Ook buurtbewoners die vreesden voor waardedaling van hun huis probeerde hij gerust te stellen: ,,Kijk eens rond in plaatsen waar ze een molen hebben. Er zijn daar veel mensen die graag uitzicht op zo’n prachtig bouwwerk hebben.”

Van Ham verwachtte dat het college het burgerinitiatief zou omarmen. Te meer omdat het project volgens hem goed past in een Cittaslow-gemeente, een keurmerk voor gemeenten die onder meer op het gebied van cultuurhistorie tot de top behoren. Van Ham: ,,Het college had ruim vijfhonderd dagen nodig om het cadeau de nek om te draaien. Met een beetje enthousiasme en vooral creativiteit was dat niet nodig geweest.”

Voor het originele artikel klik hier