Artikel in “Voor je buurt” 15 jan 2024
De kracht van gemeenschap
Het Brabantse Sprundel wordt gekenmerkt door het beeld van molen ‘De Hoop’. De molen, gebouwd in 1840, vervult een belangrijke functie in het dorp. Zo wordt de molen nog steeds gebruikt voor het malen van granen, maar vervult het ook een educatieve functie en dient het bovendien ook als ontmoetingsplek voor de buurt. Om de ontmoetingsplek nog aantrekkelijker te maken voor de dorpsbewoners, besloot de Molenstichting om een crowdfundingactie op te zetten voor de aanschaf van nieuwe stoelen. Deze actie werd een overweldigend succes: er werd maar liefst 285% van het beoogde doelbedrag binnengehaald. Voor je Buurt ging na de actie langs in Sprundel en sprak met de initiatiefnemers. In dit artikel vertelt het campagneteam wat het geheim was van hun succes.
Sprundel: een bruisend dorp
Sprundel is een dorp met circa 5.000 inwoners. In het dorp wordt, onder andere door Beleef Sprundel, veel gedaan om de leefbaarheid en sociale cohesie te stimuleren. Zo is in de voormalige kerk Dorpshuis De Trapkes gevestigd, is er een Kabouterpad in het Fatimapark gerealiseerd en wordt er gewerkt aan een speelbos. Een actieve kern, binnen Dorpswerk Sprundel, waaronder ook de vrijwilligers van de Molenstichting, zijn de kartrekkers binnen Sprundel. Zo ook voor crowdfunding voor de molen, het boegbeeld van het dorp werd er samen opgetrokken.
Tips voor een succesvolle campagne
Iedereen die een campagne start, droomt er natuurlijk van om zo’n resultaat te halen als de Sprundelse molen. Wat maakt een succesvolle campagne? De initiatiefnemers uit Sprundel delen hun tips:
1. Organiseer een evenement
De Sprundelse molen opende haar deuren voor de jaarlijkse burendag en een Open Deur Dag. Dit was een uitgelezen kans voor mensen uit de buurt om eens een kijkje te nemen bij de molen. Daarnaast konden de initiatiefnemers een praatje maken met buurtbewoners en hen vertellen over de crowdfundingcampagne. “Mensen direct aanspreken, dat werkt het beste”, vertelt Jan, voorzitter van de Molenstichting. Mensen krijgen direct een beeld bij jou als initiatiefnemer en bij het initiatief zelf.
2. Ga samenwerkingen aan met lokale ondernemers
Door samenwerkingen aan te gaan met lokale ondernemers vergroot je je bereik. Niet alleen wordt jouw initiatief verbonden met de naam van lokale ondernemers, ook de lokale ondernemer krijgt zo positieve publiciteit. Zo ging de Sprundelse molen een samenwerking aan met De Coop, de PLUS en de lokale Kaasboerderij Ossenblok. De Plus-supermarkt bakte molenbrood met meel gemalen door de molen, waarvan ook de opbrengst ten goede kwam aan de crowdfunding. En de lokale Kaasboerderij Ossenblok schonk eveneens een pakket met streekproducten, die kon worden ingezet als beloning voor de crowdfunding.
3. Steek tijd en energie in je campagne
Campagne voeren kost tijd en energie. Een burendag en Open Deur Dag mede organiseren, lokale ondernemers benaderen, berichten schrijven, beloningen verzinnen: dat gaat niet vanzelf. Maar door die extra stap te zetten, krijg je wel het beoogde resultaat. Ook hier geldt: hoe meer energie en creativiteit je erin steekt, hoe meer je ervoor terugkrijgt!
De actie voor de Sprundelse Molen is onderdeel van het programma ‘Samen voor de Buurt’, dat gesteund wordt door de Regiobank. Lees hier meer over onze samenwerking met de Regiobank