Nico’s 100-molens toer 🚴 – #67 Molen de Doornboom, Hilvarenbeek

Molen de Doornboom

Voorzitter Nico Papineau Salm bezocht dinsdag 8 november in Hilvarenbeek de mooie korenmolen. Hij werd verwelkomt door molenaars Onno Wubbels en Bart Hoofs. Ook was Bert Brok van de gemeente Hilvarenbeek aanwezig. De gemeente is de trotse eigenaar van de molen.
🔹 Er is een stichting die het beheer van de molen regelt, activiteiten organiseert, het winkeltje runt en veel klussen doet.
🔹 Er zijn 4 molenaars actief met het malen van meel dat geleverd wordt aan de lokale bakkers. Leuk is dat er lokale boeren in de omgeving spelt en rogge verbouwen wat in de molen wordt gemalen.
🔹 De molen is onderdeel van een complex van 3 activiteiten: de korenmolen, Heemtuin D’n Doornhof en het museum de Dorpsdokter.
Alles wordt gerund door vrijwilligers.
🔹 Vroeger werd schors van eikenbomen gemalen voor de vele leerlooierijen in deze streek. In de molen is de ‘run pijp’ nog te zien, waardoor het gemalen schors naar beneden kwam. Hiermee is gestopt omdat o.a. dit zeer ongezond was voor de molenaars.
🔹 De molenaars maken zich zorgen over de toekomst wat betreft nieuwe, jonge vrijwilligers. Om meer mensen te interesseren voor het ambacht van molenaar zijn de molenaars voorstander om in de opleiding te gaan werken met modules. Wel moet daar dan een goede basisopleiding aan ten grondslag liggen.

De molenbiotoop is niet goed. Het vraagt veel aandacht van de stichting om er voor te zorgen dat de molen voldoende wind kan vangen.

Provincie Brabant had jaren  geleden de eerste molenconsulent. Deze had een belangrijke bindende en stimulerende rol voor de molenwereld. Helaas heeft de provincie er nu geen geld meer voor beschikbaar. De molenaars vinden het heel belangrijk dat er weer een molenconsulent komt.