Mijlpaal: 100e geslaagde vrijwillig watermolenaar

Robert Hoffman uit Wamel (Gelderland) is de 100e geslaagde vrijwillig watermolenaar. De feestelijke mijlpaal voor de opleiding, die in 1995 van de grond is getild, is vanmiddag (woensdag 16 juni) bereikt op de Genneper Watermolen in Eindhoven.

Hub van Erve, bestuurslid van De Hollandsche Molen en voorzitter van de examencommissie, reikte Hofman het Getuigschrift Vrijwillig Molenaar uit.

Waardering

Vereniging De Hollandsche Molen heeft volgens Van Erve veel waardering voor de watermolenaars. “Zij zijn voor het grote publiek misschien minder in beeld, maar deze vrijwilligers zijn voor het behoud van molens net zo belangrijk als windmolenaars”.

Nederland telt op het ogenblik nog ruim 100 watermolens. Zij staan langs rivieren en beken en worden door het stromende water aangedreven. De bouwwerken zijn uitsluitend te vinden in provincies waar het waterverval voldoende is om het rad in beweging te zetten: Limburg, Noord-Brabant, Overijssel en Gelderland.

Gilde verzorgt opleiding

Het Gilde van Vrijwillige Molenaars verzorgt de opleiding. Doel is deelnemers alle praktische vaardigheden en theoretische kennis bij te brengen die nodig zijn om op verantwoorde wijze met een watermolen te malen. De Hollandsche Molen neemt de examens af.

In 1995 begon het gilde met de opleiding tot watermolenaar. In 1997 vervolgens werd voor de eerste maal het examen afgenomen op de Kasteelmolen in het Limburgse Elsloo. Alle vijf kandidaten slaagden en namen op de Algemene Vergadering van De Hollandsche Molen in 1998 hun getuigschrift in ontvangst.

Foto: Uitreiking van het getuigschrift aan Robert Hoffman (foto Gerard Sturkenboom).