Dinsdag 29 november was een bijzondere dag voor de Volksvriend in Gemert. Enige tijd geleden werd de molen tijdelijk ontmanteld, maar pronkt nu weer als in vroeger dagen. De Volksvriend heeft zijn kap, wieken en staartwerk weer terug!

Volgens de website van de molenstichting Gemert-Bakel werd omstreeks 7:30 uur door molenmakerij Beijk begonnen aan het naar binnen hijsen van de molenstenen, en daarna werd de kap geplaatst. Rond 10:00 uur arriveerde er een speciaal transport met de bijna 29 meter lange roeden die er dan ook meteen werden in gestoken. Nadat de staart en de schoren geplaatst waren leek het `s avond  weer op een “echte”molen.
Wat ging er vooraf: Molenstichting Gemert-Bakel heeft op Kerstavond 2013 deze molen gekocht van de vorige eigenaar. In januari 2014 heeft de gemeente Gemert-Bakel hem overgekocht en weer in erfpacht uitgegeven aan genoemde molenstichting: “We hebben meteen de kap van de molen gehaald en een noodkap geplaatst om de molen tegen verdere weersinvloeden te beschermen. Na een bouwhistorisch onderzoek en een restauratieplan is er een begroting gemaakt en zijn de benodigde gelden bijeen gebracht. Begin 2015 zijn we gestart met de restauratie van molen De Volksvriend, met de insteek om zoveel mogelijk originele onderdelen te behouden. Zo zijn vergane uiteinden van de draagbalken  zodanig gerestaureerd dat het authentieke aanzicht behouden blijft, zo ook is alleen het broodnodige gedeelte van de vloeren vervangen door nieuwe planken. De kap is geheel in oude staat hersteld en is onlangs teruggeplaatst. De meer dan 100 jaar oude Pot roeden werden ook geheel op vakkundige wijze gerestaureerd en zijn ook weer terug gestoken. Aan de hand van een uitgebreid historisch kleurenonderzoek zijn de kleuren weer terug gebracht zoals ze waren in de 70er jaren. De gehele restauratie loopt volgens plan, en zal medio april 2017 voltooid zijn.”
Klik hier voor het volledige fotoverslag via de Facebook-pagina van molenmakerij Beijk uit Afferden.
15304242_586104221573507_393202379008170960_o 15250746_586104154906847_8688648680954703980_ovolksvriend_gemert_molen_kap_28_11_201615259360_586104081573521_8423191254944681602_o