24 okt 2022

Presentatie van Agnes de Boer (DHM) over de omgevingswet en voorbeelden molenbiotoop en molenpaspoort.

20221018_PRE_Omgevingswet & Molens Noord-Brabant 18 oktober 2022

Afsprakenkader SIMAV gemeente Molenlanden inzake molenbiotopen

Molenbiotooprapport-Hoge-Tiendwegmolen-Streefkerk

Molenpaspoort-Nooit-Volmaakt

9 Maart 2021

Geldropse Nupke-molenaars strijden voor laatste restje wind

DEN BOSCH/GELDROP – Hoe erg is het als een molen nog maar amper kan draaien omdat er steeds meer bebouwing in de omgeving komt? Erg genoeg om een streep door die bouwplannen te zetten? De bestuursrechter moet het oordeel vellen. De vrijwillige molenaars van de Geldropse korenmolen ‘t Nupke legden die vraag bij haar neer. Klik hier voor het artikel in het ED.

24 Sept 2020

De presentatie “Windmolenbiotooponderzoek Noord-Brabant 2019-2020” gegeven door Jorinde Vroeijenstijn van De Hollandsche Molen tijdens de molenontmoetingsavond te Vinkel.

20200924_Presentatie Molenbiotoopinventarisatie Noord-Brabant

Sept 2020

In de laatste nieuwsbrief van Stichting Monumentenhuis Brabant komt “Het belang van de molenbiotoop” aan de orde. De hele nieuwsbrief is te lezen via onderstaande link.

Nieuwsbrief september 2020

juli 2020

Aanbieding rapportage windmolenbiotoop Brabant

Windmolenbiotoop Inventarisatie Noord-Brabant Voltooid!!!

De resultaten van het onderzoek naar de windmolenbiotoop in Noord-Brabant zijn bekend. Deze uitgebreide inventarisatie is uitgevoerd door Molenstichting Noord-Brabant in samenwerking met De Hollandsche Molen en Evert-Jan Laméris. En met steun van onder meer de provincie is een rapportage opgesteld met betrekking tot de biotopen van alle windmolens in Noord-Brabant. Na Noord- en Zuid-Holland, Limburg en Gelderland is Noord-Brabant de vijfde provincie met een onderzoek volgens de “Laméris-methode”. T.o.v. de vier eerdere onderzoeken is er nu ook een gedetailleerde bestemmingsplan analyse per molen gemaakt en heeft De Hollandsche Molen een zgn. Advies op maat per molen opgesteld.

De aanbiedingsbrieven voor molenaars, moleneigenaren en bestuurders zijn via onderstaande links te vinden.

brief-rapport-windmolenbiotoop-colleges

brief-rapport-windmolenbiotoop-moleneigenaren-en-molenaren