Ook geïnspireerd geraakt door alle mooie verhalen? Is de ‘klap van de meule’ hard aangekomen, of viel het mee? Of ben je per ongeluk aangestoken met het molenvirus? Hieronder kun je lezen op welke manieren je betrokken kunt raken bij het prachtige Brabantse molenleven.

Molenaar worden

Het Gilde van Vrijwillig Molenaars verzorgt in Nederland de opleiding om mulder (molenaar) te worden. Ga hier naar de website van het Gilde, en lees er vlug meer over. Of ga eens langs bij een molenaar in de buurt, en vraag om een snuffelstage, zodat je kunt ervaren of het muldersvak iets voor jou is!

Vrijwilliger worden

Molenvrijwilligers zijn er in alle soorten en maten. Denk aan bestuurders in molenstichtingen, mensen die praktische hand- en spandiensten in en om de molens verrichten, aan hulp in de vaak kleinschalige molenwinkeltjes, enzovoort. Informeer eens bij een molen bij jou in de buurt of er mogelijkheden zijn, en kijk of jij met jouw persoonlijke kwaliteiten een handje kunt helpen.

Molengids worden

Bezoekers stellen een rondleiding in de molen vaak zeer op prijs. Als de molenaar druk aan het werk is met de molen, heeft die daar niet altijd alle gelegenheid voor. Daarom is er de opleiding tot molengids, dit is een samenwerking tussen het Gilde van Vrijwillige Molenaars (afdeling Brabant) en Erfgoed Brabant. Je leert van alles over molens in het algemeen, en over de molen(s) waar je gids wilt worden. Extra aandacht is er voor het thema veiligheid, omdat een bezoek aan een werkende molen nooit zonder risico is. Als molengids leer je de gevaren goed kennen, zodat je jouw gasten een een veilig bezoek kunt garanderen. De opleiding tot molengids is veel minder intensief dan de opleiding tot vrijwillig molenaar, waardoor deze optie steeds populairder wordt. Klik hier voor meer informatie via het Gilde van Vrijwillige Molenaars of klik hier voor meer informatie over het worden van molengids via de cursus van Erfgoed Brabant.

Behalve een bezoekje brengen aan een molen zijn er nog veel meer leuke en gezellige activiteiten die je zelf rond het thema molens kunt doen. Op deze pagina vind je leuke ideeën om wat inspiratie op te doen!

Molen Ambassadeur

Molens zijn een belangrijk element in ons kikkerlandje. Een rijzige gestalte met een verhaal, een geschiedenis. Het is meer dan een hoop stenen. Van oudsher had het een wezenlijke functie voor het behoud van onze levensstandaard.

Het is belangrijk om het verhaal van die rijzige gestalte met vier wieken aan de jonge generaties door te geven. Het zijn de mensen van vlees en bloed, de vrijwillige molenaars, die de molens nog draaiend houden en die dat verhaal als geen ander kunnen vertellen. Puur, knoestig en ze laten zien hoe het werkt.

Maar ik wil ook een appel doen op de zogenaamde ambassadeurs van de molen. Zij die niet direct het molenaars vak beheersen maar als buurtbewoner, inwoner van het dorp of stad, trots zijn op die rijzige gestalte die daar fier de culturele identiteit van de streek mede bepaalt. De mensen die bereid zijn om zich enigszins te verdiepen in de historie van de molen, de functies en de waarde van het behoud van dit stukje cultureel erfgoed.

En hoe mooi zou het zijn als deze ambassadeurs van de plaatselijke molen ook een link kunnen leggen naar verduurzaming, klimaatadaptatie, de energietransities waar we de komende decennia voor staan. Het leggen van de verbinding van de nog 115 windmolens die Noord Brabant draaiend weet te houden. Een relatie naar moderne vormen van duurzame windenergie waar overheden energiemaatschappijen en het bedrijfsleven ook een functie in hebben.

Bent u zo’n duurzaamheidsfreak met een groot hard voor het cultureel erfgoed en die de verbinding weet te leggen tussen vroeger en nu? Bent u wellicht bereidt om de link te leggen met de molen bij u ‘om de hoek’ en daar uw inspiratie op toe te spitsen naar de duurzaamheidsagenda van vandaag ?

Praat er eens over met de molenaar, met andere geïnteresseerden, een dorps- of wijkraad. Maak van de molen een levend verhaal dat past bij de identiteit van vroeger en nu en draag het uit.

Molenrecepten

De meeste molens in Noord-Brabant zijn korenmolens. Een flink aantal van deze molens maalt nog geregeld meel, dat je bij de molenaar kunt kopen om allerlei lekkere dingen van te bakken. Denk aan lekkere koekjes, cakejes, of een lekker brood. Hieronder vind je geregeld een leuk recept, om met het meel van de molenaar bij jou in de buurt iets lekkers te maken!

Recepten

Fotograferen

Molens lenen zich bij uitstek om er mooie foto’s van te maken. In combinatie met landschapselementen, mensen, mooie wolkenluchten, aparte invalshoeken of bijzondere gebeurtenissen levert dat al snel een hele spannende foto op! Stuur je mooiste foto(‘s) naar de webbeheerder voor publicatie op deze site en krijg alle eer die je verdient! Eén keer per jaar wordt de inzender van de mooiste molenfoto in het zonnetje gezet.