Breng eens een bezoekje aan de molen bij jou in de buurt. Als de wieken draaien is de molenaar aanwezig, en die zal een bezoekje zeker waarderen! Vraag ‘de mulder’ of hij wat wil vertellen over zijn of haar molen. want die kent er een heleboel verhalen over, en weet precies hoe alles werkt. Misschien kun je er ook nog wel een zakje meel kopen om thuis iets lekkers van te bakken! Kijk snel op de molenkaart of klik op ‘molen zoeken?’ rechts in het scherm, en vind snel een draaiende molen bij jou in de buurt!Hier volgt een overzicht van interessante links naar andere websites met allerhande informatie over molens.

Molenaars hebben in verschillende streken van Nederland en Vlaanderen andere namen. Een Fries praat over een mûnder, een Vlaming over een maalder, en een Brabander zegt mulder. Eén ding hebben ze gemeen: ze zijn dol op het vertellen van verhalen. In vroeger dagen waren molens vaak praathuizen waar de lokale nieuwtjes snel werden verspreid. Terwijl de klant wachtte terwijl zijn wagen werd in- of uitgeladen, of terwijl het graan werd gemalen, passeerden vele onderwerpen de revue. Vandaag de dag is dat niet anders, de meeste (vrijwillige) mulders zitten niet om een praatje verlegen. En die praatjes, die vindt u hier!

Artikel over wiekstanden van molens in Brabant (met bijlagen), auteur Victor Theeuwes, molenaar standerdmolen Moergestel.

Artikel over wiekstanden van molen in en om Goirle, auteur Carel van Herpt, molenaar te Goirle.

De Mulder Vertelt:

Als ‘t waait zurg ik da mijne meule draait,

en klets ik waarover d’n haan nog nie hed gekraait.

Zo komen de miense hier gère heure,

of ze zelluf nog nie hoeve te verkleure.

Ze bringe mijne praat dan vlug naar huis,

en piepe d’r harder over dan menig meulemuis.

Meepesaant vertelle ze ‘t overal deur,

zo krijgt mijn verhaal nog wa extra kleur

Bij al mijn zakken mèèl zitten gratis verhalen:

komde gullie d’r straks ok een paar halen??

Was getekend, De Mulder.