Tijdens de Algemene Vergadering van De Hollandsche Molen in Meeting Center Eenhoorn in Amersfoort op 18 maart zijn onder meer de jaarprijzen toegekend van de Stichting Molengiftenfonds voor Vernuft en Volharding.  Er werden door Eric Zwijnenberg, de voorzitter van de genoemde stichting, drie prijzen uitgereikt, waarvan één aan een bijzondere Brabantse molenaar: Bart Tonies sr. uit Ravenstein.

Bart Tonies raakte betrokken bij het behoud van korenmolen De Nijverheid in Ravenstein als technisch ambtenaar bij de gemeente. Het behoud van de zwaar in verval zijnde molen ging hem dusdanig aan het hart, dat hij zich ontpopte als persoon met een enorme kracht en inzet om de molen niet alleen te restaureren maar ook weer te laten malen. Tonies volgde de opleiding voor molenaar, en ontwierp een nieuwe versie van het vroegere inmiddels gesloopte bijgebouw.

Op de molen in Ravenstein werd zo’n twintig jaar geleden onder zijn leiding begonnen met het malen van spelt, een eeuwenoude graansoort. Het werd een hype en de molen vervaardigt nog steeds speltmeel voor bakkers in Herpen en Ravenstein, en thans ook voor een kleine bierbrouwerij die in en naast de molen is gevestigd.

Bart Tonies is niet alleen voor De Nijverheid actief, hij heeft ook diverse adviserende functies bij molenbehoud elders in de provincie en weet op vaak verrassende wijze fondsen aan te boren voor herstel van monumentale zaken. Op de oorkonde staat de tekst: “Als blijk van waardering voor zijn langdurige en vakkundige inspanningen voor het behoud en de instandhouding van molen De Nijverheid te Ravenstein en de inbedding in de gemeenschap.”