De bouw van de Keldonkse molen verloopt voorspoedig. Eind vorig jaar was het timmerwerk aan de houten achtkant voor een belangrijk deel klaar, als voorbereiding om de buitenkant van de romp te voorzien van een bitumen bekleding. Omdat het oude gerestaureerde spoorwiel een diameter heeft van bijna 2 meter was de meest praktische oplossing het wiel te plaatsen voordat het achtkant rondom gesloten wordt.

Aan het spoorwiel zit een bijzonder verhaal. Het is namelijk het originele exemplaar, dat na ruim 40 jaar is teruggekeerd naar Keldonkse bodem. Molenbouwer Adriaens Molenbouw Weert B.V. plaatste het originele oude spoorwiel terug, en later in het bouwproces zullen meer oude onderdelen in de molen worden teruggeplaatst.

Molenhistoricus Nico Jurgens; “In het spoorwiel staat de inscriptie: A v Lith 1909. Daardoor zou je op de gedachte kunnen komen dat het wiel werd vervaardigd door deze Keldonkse molenaar. Niets is echter minder waar. De Keldonkse molen werd in 1849 in het Groningse buurtschap De Friese Wilp opgebouwd. Na ruim 50 jaar trouwe dienst aldaar verhuisde de molen in het begin van de vorige eeuw naar Keldonk. Het spoorwiel heeft een constructie die kenmerkend is voor de bouwstijl in Groningen en Oost-Friesland. Ik ben er daarom van overtuigd dat het spoorwiel stamt uit de Groningse periode (1849 – 1903)”.

Bouwcoördinator Jos Verbrugge kan nog niet zeggen wanneer de achtkant op de stenen romp wordt gehesen. “We liggen ruim voor op het bouwschema. In overleg met de molenbouwer moeten we nog besluiten of we vasthouden aan de oorspronkelijke planning of dat het wellicht eerder kan dan juni 2017”.

Voor meer informatie over het herbouw- en restauratieproject van de Keldonkse molen kunt u de website van Stichting korenmolen De Hoop Keldonk raadplegen; www.keldonksemolen.nl.