De Nederlandse molens dreigen in verval te raken door gebrek aan middelen. Weinig molens slagen erin zelfvoorzienend te zijn. Daarnaast is het van belang dat een molen een centrale rol speelt binnen de gemeenschap waarin hij staat. Binding van die gemeenschap aan de molen zorgt voor een langere levensduur. In dit kader zijn door studenten van de NHTV in Breda onderzoeken uitgevoerd rondom de mogelijkheden van molens, die suggesties hebben opgeleverd, die voor alle molenaars en molenorganisaties interessant kunnen zijn. Een aantal van deze suggesties hebben we voor u op een rij gezet.

Vrienden van de molen

Het vormen van een groep van betrokkenen bij de molen. Dit kunnen bedrijven zijn voor sponsoring of inwoners en omwonenden voor een jaarlijkse bijdrage of hulp bij werkzaamheden.

Dag voor Vrienden van de molen

Speciale bedankdag organiseren voor de vrijwilligers en vrienden van de molen met activiteiten en een presentje voor de vrienden.

Filmavonden

Een buitenbioscoop creëren, in samenwerking met een bioscoop, waar op witte doeken op en tussen de wieken een film wordt vertoond.

Week van de molen

Aanbieden van een educatieprogramma aan de scholen, gecombineerd met een bezoek aan de molen, een knutselmiddag of een molenfietstocht.

Molenmarkt

Stand op een markt, waar de molen wordt gepromoot en molenproducten worden verkocht.

Bewegwijzering

De molen beter vindbaar maken.

Molenboekje

Boekje met wetenswaardigheden over molens/de molen, voor de vrienden van de molen en ter verspreiding door de V.V.V.

Communicatie

De zichtbaarheid van de molen vergroten via nieuwsberichten, social media en de website (ook die van Molenstichting Noord-Brabant).

Trekken van toeristen

Samenwerken met andere belanghebbenden zoals horeca, winkels e.d. Gezamenlijke arrangementen aanbieden. Rondleidingen organiseren, molenproducten verfkopen.

Zoeken naar andere functie voor de molen

Bieden van plek voor bedrijven en vergaderruimtes, horecafunctie of bewoning.

We hebben voor deze ideeën geput uit de onderzoeken voor de molens in het Land van Heusden en Altena, Molen Desiré in Megen en de Molen van Linden-Katwijk. Uiteraard is er nog veel meer mogelijk. Wij roepen u daarom op om uw ideeën met ons te delen. Dit kan via bestuur@molenstichtingnoord-brabant.nl.