foto: Voorzitter Fons Naterop lanceerde de website door een symbolische slinger te geven aan de wiek van de ‘lokale meelserver’ te Wijk en Aalburg.

Geheel vernieuwde website Molenstichting Noord-Brabant online

‘Nieuw Brabants molenportaal is er voor iedereen’

AALBURG – De geheel vernieuwde en gemoderniseerde website van de Molenstichting Noord-Brabant is vandaag online gegaan. Voorzitter Fons Naterop, tevens burgemeester van de gemeente Aalburg, gaf daarvoor het startsein.

“Onze vernieuwde website verbindt ruim 130 molens in het Brabantse, niet alleen door ze technisch te laten draaien maar vooral door de beleving ervan te laten voelen”, vertelt Naterop. “Een molen maakt iets los bij mensen, schept vertrouwen, is een symbool van onze Brabantse identiteit. Inwoners van een dorp zijn er trots op dat ie draait, leven geeft. Onze website is de digitale verbinding van de 130 molens. Laat iedereen een steentje bijdragen aan het levend houden van onze identiteit. De wind laat de wieken draaien, een verhaal aanleveren voedt onze website en houdt de molen in leven. Ik ben trots op onze website!”

Het is uitdrukkelijk de bedoeling dat de vernieuwde website een brede doelgroep krijgt. “Het nieuwe Brabantse molenportaal is er voor iedereen”, legt websitebeheerder Sven Verbeek uit. “Iedereen die iets over de molens in onze provincie wil weten kan er terecht voor informatie. Er is een nieuwsoverzicht, een agenda en een handige molenkaart die laat zien welke molen dicht in jouw buurt staat, en welke je kunt bezoeken. We hebben ook extra aandacht besteed aan de publieksfunctie. Zo vind je op de site leuke verhalen van of over molens, molenaars en andere molenmensen, of recepten om met meel van de molen die je hebt bezocht aan de slag te gaan. Het is de bedoeling dat de inhoud van de site de komende tijd blijft groeien, zodat er steeds iets nieuws te zien, te leren, of te beleven valt.”

“Daarnaast is de website ook bedoeld voor het delen van nieuws en kennis, ook voor molenaars en moleneigenaren”, gaat Verbeek verder. “Dat maakt dat het een multifunctioneel digitaal molenplatform wordt, waarmee we aan de gemeenschap duidelijk kunnen laten zien dat de Brabantse molens springlevend zijn, we erg druk zijn er goed voor te zorgen, en dat veel vrijwilligers zich er met plezier voor inzetten. En dat plezier willen ze het liefst maar al te graag delen met een breder publiek. Anno 2016 is een moderne website daarvoor onmisbaar.”

De vernieuwde website is te vinden op www.molenstichtingnoord-brabant.nl, en is ook geschikt om te bekijken op smartphone of tablet.